A festésmentes horpadásjavítás (PDR) rövid története

2023.02.04

Nos, mi is a fényezésmentes (festésmentes) horpadásjavítás, a "Paintless Dent Repair system" ?

A festésmentes horpadásjavítás a gépkocsi karosszéria horpadásainak, törésmentes gyűrődéseinek, jégeső, jégverés által okozott sérüléseinek költség-, időhatékony, roncsolás- és fényezésmentes javítása.

A PDR technológia őskora nagyjából 1931-re tehető. Az eljárás alapjai Frank T. Sargent karosszérialakatos munkásságához kapcsolódik. Frank T. Sargent, a "The Key to Metal Bumping" (A fém ütésének kulcsa) szerzője a BMW alkalmazásában dolgozott. Könyvében leírja a festékmentes javításhoz szükséges szerszámokat, azok használatát, sőt azt is szemlélteti, hogyan alakul a fém mozgása a beavatkozás során.

Hozzávetőleg harminc évvel később, 1960-ban Oskar Flaig a Mercedes-Benz gyár autófényező mestere egy New York-i autókiállításon lépett a nyilvánosság elé a fényezésmentes horpadásjavítás technológiájával. Oskar Flaig a kiállításon a Mercedes-Benz stáb tagja volt. Az ő feladata az volt a kiállításokon bemutatott autók hibátlan esztétikájáról gondoskodni. A látogatók által napközben okozott sérüléseket, festékkarcokat, kisebb horpadásokat kellett éjszaka kijavítania, hogy a járművek másnap ismét makulátlan állapotban tündököljenek. Oskar Flaig, hogy időt takarítson meg, a fényezés munkák előtt kezdetleges szerszámokkal, például kalapácsnyéllel masszírozta ki a karosszérián keletkezett horpadásokat. Munka közben rájött, hogy a művelet után legtöbbször egyáltalán nem kell újrafényezni az elemeket. A kiállítás után Flaig hazatért Németországba, és elkezdett új technikákat és eszközöket fejleszteni a horpadások javítására. A Mercedes-Benz vezetősége annyira le volt nyűgözve Oskar Flaig tevékenységétől, hogy rövidesen a sindelfingeni gyár művezetőjévé léptették elő és "az aranybádogos" névvel ruházták fel. Később Flaig minden Mercedes-Benz fióktelepen PDR technikus képzési programokat indított.

A festésmentes horpadásjavítás Németországban már közel 20 éve működött, amikor egy német úriember, bizonyos Jürgen Holzer Németországból a minnesotai Minneapolisba költözött és egyúttal magával vitte a fényzésmentes horpadásjavítás technológiáját. Juergen Holzer a Dent Kraft cégnél kezdett dolgozni és ezzel elsőnek Minnesotában tette ismertté az eljárást, amely végül az egész Egyesült Államokban elterjedt és egyre népszerűbbé vált.

A festésmentes horpadásjavítás technológia fejlődésnek indult. Az egykori kalapácsvéget felváltották a manapság is használatos magas minőségű, kézzel kovácsolt acélszerszámok, a ragasztástechnológiához használt eszközök és segédanyagok, később az induktív elven működő elektromos berendezések.

Kezdetben sok kérdés merült fel a PDR hatékonyságával kapcsolatban. A PDR technikusok akkoriban titkosan kezelték javítási módszereiket. Lepedőket, sátorszerű kereteket használtak, hogy elrejtsék az avatatlan szemek elől munkájukat. Próbálták saját maguknak megőrizni páratlan tudásukat. A titkolózás szakmai berkekben szkepticizmust szült, és egyben misztifikálta a tevékenységet. Később a PDR szakemberek felismerték az ebből fakadó hátrányokat, és elkezdték nyilvánosság előtt is bemutatni a technológiát.

Lassan elindult a szélesebb körű PDR technikusi képzés. Komoly akadály a technológia alkalmazásában, hogy sokan még ma is azt gondolják: " Hát ezt én is meg tudom csinálni". Azonban ez a hivatás - akárcsak a művészeti ágak legtöbbje - mérhetetlen türelmet és rengeteg gyakorlást igényel. A megfelelő minőség és maximális eredmény eléréséhez kiváló szem és térérzék szükségeltetik. A kezeknek egymástól függetlenül, nagy precizitással kell mozogniuk. Nem mellékesen szükség van gépjármű szerkezeti ismeretekre, valamint széleskörű anyag- és eszközismeretre is. Mivel a képzés idővel egyre keresettebb lett, a fényezésmentes horpadásjavítás, jégkárjavítás manapság világszerte széleskörben terjed. A legtöbb országban PDR technikusok tucatjai dolgoznak a technológia alkalmazásával.

Azonban ma is van hova tovább fejlődni és van mit tanulni. Az autógyártás technológiája, az alkalmazott anyagok az évtizedek múlásával robbanásszerű fejlődésen mentek keresztül. 1931-ben még nem voltak légzsákok, beépített biztonsági ütközésvédelem, számtalan vezérlőelektronika, amelyeket szem előtt kell tartani, amikor az egyes elemeken javítást végzünk. A fényezésmentes horpadásjavítás technológia alkalmazása széleskörű gépjármű szerkezeti ismereteket, alkalmazó- és problémamegoldó képességet igényel. Fontos a folyamatos tanulás, a rendszeres gyakorlás és a szakmai továbbképzés, hogy a járműipar technológiafejlődés gyorsuló kihívásainak eleget lehessen tenni.

CÍMÜNK:  

2151 Fót, Madách Imre u. 16/A

TELEFON: +36 30 881 7180

CÍMÜNK:  

2151 Fót, Madách Imre u. 16/A

NYITVA:

Hétfő - Péntek      9.00 - 17.00 óráig 

Szombat                9.00 - 12.00 óráig

(Érkezés előtt kérem telefonáljon!)

Vasárnap               ZÁRVA

© 2023 Minden jog fenntartva
Nyelvek