Bár a PDR technológia félszázados múltra tekint vissza,
sokan manapság sem tudnak a létezéséről, vagy minimum nincsenek tisztában vele,
hogy egyáltalán milyen jellegű sérülések kijavítására használható eredményesen.
A horpadásjavításban alapvetően két területet különböztetünk meg:
- Jégkárjavítás
- Esztétika (parkolási, ütközéses sérülések, vihar, terméshullás okozta károk)
Sommásan azt mondhatjuk, a PDR javító technika többnyire akkor jöhet szóba, ha
a sérült lemezfelület élesen nem tört meg és a festékréteg sértetlen maradt. A
horpadás homogén. Ebben az esetben kimondhatjuk, az esély a sikerre szinte
100%-os. Persze a javítás folyamatában jelentkezhetnek nem várt nehézségek.
Találkozhatunk a horpadás körül megnyúlt lemezfelülettel, az egyes elemek
rögzítésében rejtett merevítésekkel, többszörösen visszahajtott peremezéssel,
újrafestett és gittelt karosszériával, vagy teljesen zárt, átjárhatatlannak
tűnő üregrészekkel. Ilyenkor kerül előtérbe a PDR technikus gyakorlati
tapasztalata, szakmai tudása, eszközismerete.
(Annyit talán zárójelben itt érdemes megjegyezni, hogy az a technikus aki jól
javít esztétikát, az bizonyosan jó jégkár javító is. Fordítva azonban ez sajnos
nem feltétlenül igaz...)
Jégverés okozta kár esetén bizton mondhatjuk, olyan mértékű jégkár esetén,
amikor a gépkocsi üveg- és műanyag felületei, világítótestei, külső tükrei
komolyan sérülnek, a karosszéria sem menthető csupán a PDR technika
eszközeivel. Ez elmondható arra az esetre is, ha a horpadások mennyisége és
mérete jelentős nyúlást okoz a lemezeken. Ilyenkor szerencsés esetben csak
javítófényezésre lehet az sérült karosszéria elemeket előnyomni. Ez persze már
nem hangzik olyan jól. De ne felejtsük el, hogy a PDR technikával a javítás
folyamatában így megúszható a karosszérialakatos közreműködése!
Ha a horpadásjavítás költségráfordítása az adott elemen meghaladja egy
elemcsere komplett árát, gazdaságossági szempontok okán természetesen az
utóbbit kell választani.
Az esztétikai horpadásjavítás korlátai hasonlóak a jégkár javításéhoz. Ha az
adott elem sérülésének mértéke, elhelyezkedése, foka láthatóan jelentős,
a felület megrogyása többszörös. Élesek a peremei, netán a fényezés is
megpattant, megrepedt, nem szükséges felesleges köröket futni a PDR technikával.
Egyszerűbb cserében gondolkodni. Különösen, ha csavarozott karosszéria elemen
van a sérülés, melynek a cseréje könnyen kivitelezhető.
A fentieken túl elmondhatjuk, hogy hozzánk forduló ügyfeleink túlnyomó
többségének tudunk segíteni. Olykor reménytelennek tűnő esetekben is - kis
kompromisszummal - jelentős javulást sikerül a sérült felületen elérni. A
javítás után a horpadás helye éppen csak szakember szemének marad látható.
Tehát ha hétköznapi szemmel nézve a sérülés kevésbé tűnik drasztikusnak,
mindenképp érdemes horpadásjavító technikus véleményét kikérni annak
javíthatóságról.
A PDR horpadásjavítás legfőbb erénye, hogy az elvégzett munka után az autó
ismét eredeti állapotába kerül. Nem lesz értékvesztése, amortizációja,
rögzített kártörténete. A sérülés területén újrafényezett karosszériája,
amelynek rétegvastasága eltér a gyári mértéktől, ahol sok esetben még
színeltérés is tapasztalható. Nem is beszélve a tényről, hogy a PDR javításra
fordított idő töredéke a hagyományos karosszériajavítási technológiának. Nem
szükséges napokra, jégkár esetén hetekre lemondani autónk használatáról.A leírtakat összefoglalva a fényezésmentes horpadásjavítás egy modern,
széles körben alkalmazható, költséghatékony és nem utolsó sorban kifejezetten
környezetbarát technológia, amely nem használ a környezetünkre veszélyes
vegyszereket, káros vegyi anyagokat, nem termel hulladékot.
Energiafelhasználása jelentéktelen, a ragasztásos technológiánál használt
anyagok 100%-ban újrahasznosíthatóak.
Következő cikkünkben arra keresünk választ kiből válhat eredményes, jó horpadásjavító technikus.